Slimmere en schonere bevoorrading De Pijp

De bevoorrading van stadsdeel de Oude Pijp moet stiller en schoner voor een betere leefbaarheid en verkeersveiligheid. Een onderzoek in de wijk met 1.000 ondernemers moet meer duidelijk over de logistieke pijnpunten verschaffen zodat er kan worden gewerkt aan een oplossing. Het onderzoek, dat in 2016 begon, levert al een aantal slimme oplossingen op zoals laad- en losplekken reserveren.

Proef in de Pijp

Stedelingen zien steeds vaker congestie, soms staat het verkeer muurvast. Een mooi praktijkproject om dáár iets aan te gaan doen, waarbij Walther Ploos van Amstel van de HvA betrokken is, speelt zich af in De Pijp. Een Amsterdamse wijk van 800 bij 800 meter waar de gemiddelde huizenprijs hoog is, ondanks de vele leefbaarheidsproblemen. Daar kan achter een lossende vrachtwagen de hele straat langzaamaan gevuld raken met stilstaande auto’s, waarna bestuurders hun stress ontladen met een minutenlange claxonsymfonie in A groot, die aan het omwonende publiek weer uit het raam geschreeuwde loftuitingen ontlokt. Dagelijks rijden er 1.000 vrachtwagens en busjes door de smalle straten. Studenten van Ploos van Amstel ontdekten dat 80 procent daarvan (dus 800 voertuigen) slechts één zending komen brengen. “Die 800 zouden daar eigenlijk niet moeten komen. Ze nemen te veel ruimte in beslag. Honderdvijftig vrachtwagens hebben twee of drie zendingen. De overige vijftig vrachtwagens en busjes doen 65 procent van de zendingen. Dan moet je denken aan Peter Appel Transport, DHL en PostNL, dat zijn professionals die zorgen voor een goede beladingsgraad.”  

Laad- en losplek slim gebruiken

Dat kan slimmer, vindt Ploos van Amstel. Samen met de gemeente en DHL en PostNL bedacht hij een manier om losplaatsen efficiënter te gebruiken. Professionele logistieke dienstverleners kunnen straks per smartphone en een app een tijdslot van maximaal twintig minuten reserveren. Het kenteken van het voertuig verschijnt op een digitaal bord bij de laad- en losplek. “De kentekens zullen niet langer dan één etmaal bewaard blijven, dat schrijft wetgeving voor.” De ambtenaren van Handhaving gaan foutparkeerders op deze laad- en losplekken met behulp van slimme camera’s zeer streng bekeuren. ‘Zo kan één laad- en losplek achttien keer per dag gebruikt worden, terwijl nu nog vaak een bouwvakker zijn busje er de hele dag parkeert. In Barcelona en Wenen werken ze al veel langer zo, en met succes.”  

Slimme samenwerking afvalinzameling

Een andere verbetering in De Pijp gaat over het ophalen van vuil. Nu halen verschillende ondernemingen daar bedrijfsafval op, liefst iedere dag, sommigen eens in de twee dagen. “We gaan het aantal bewegingen van vuilnisauto’s flink terugbrengen door slimme samenwerking te stimuleren. In Amsterdam zijn werken 42 verschillende afvalinzamelaars, waarvan achttien in De Pijp. Ook de horeca kan véél efficiënter – die wordt een paar keer per dag beleverd, vaak just-in-time. We maken daar afspraken over met leveranciers.”  

Intelligent acces

“Deze eerste projectfase in De Pijp gaat waarschijnlijk van start in januari 2018. De tweede fase is dat we gaan zeggen: dieselvoertuigen mogen tot aan de rand van De Pijp, en van daar gaat het transport verder met elektrisch vervoer. Daarmee bevoordeel je logistieke dienstverleners die met elektrische voertuigen werken. Intelligent acces noemen we dat.”  

Het onderzoek

In opdracht van Connekt werken de Hogeschool van Amsterdam, EVO en LeanCargo Consultancy aan een onderzoek naar bevoorradingsprofielen. Dit gebeurt in samenwerking met de gemeente Amsterdam en Stadsdeel Zuid. Het doel is om de kenmerken van de bevoorrading in de Oude Pijp in kaart te brengen. Een gebied met meer dan 1.000 ondernemers. Welke goederen ontvangen de verschillende ondernemers wekelijks? En door wie en hoe wordt dit geleverd? Deze vragen staan centraal in het onderzoek.
Bron: Logistiek.nl    
FacebookTwitterGoogle+Share