Tony’s Chocolonely

Tony’s Chocolonely is een sociale en duurzame chocoladeproducent met als missie het 100% slaafvrij maken van chocolade wereldwijd. Gestart in 2005 om aandacht te vragen voor de strijd voor slaafvrije chocolade groeideTony’s Chocolonely door de jaren heen uit tot een bedrijf met meer dan 60 medewerkers en een omzet van bijna 45 miljoen euro in het jaar 2016/2017. Het hoofdkantoor van Tony’s Chocolonely is gevestigd in Amsterdam.

Ook lokaal duurzaam bezig

Tony’s Chocolonely is uiteraard zeer actief op het gebied van sociale en duurzame initiatieven: het verkrijgen van een eerlijke prijs van cacao voor de boeren, het uitbannen van kinderarbeid en het verkleinen van de eigen CO2 footprint zijn enkele voorbeelden. Ook op lokaal niveau handelt het Amsterdamse hoofdkantoor zo duurzaam mogelijk volgens medewerker Paul Kangangi: ‘onze lunches zijn waar mogelijk biologisch en lokaal, we stimuleren dat medewerkers per fiets of met het OV reizen en we scheiden ons afval.’

Fietskoerier

Op het gebied van distributie werkt Tony’s Chocolonely vanaf 2017 samen met Cycloon. ‘We willen graag langdurige relaties aangaan met duurzame ondernemingen en Cycloon is daarom een geschikte partner op het gebied van duurzaam vervoer. Cycloon haalt dagelijks de post met een fietskoerier op bij ons hoofdkantoor in de Westergasfabriek. Vervolgens brengen ze de post naar hun eigen hub, niet ver van ons kantoor, om deze te sorteren, frankeren en verder te distribueren. Enkele keren per maand vragen we ze ook spoedleveringen op te halen en af te leveren bij onze partners. Alle leveringen binnen Amsterdam handelt Cycloon per fiets af en anders zorgen ze voor verdere distributie naar het juiste adres buiten Amsterdam.

Chocola online besteld? Per fiets afgeleverd!

Het magazijn voor de webshop van Tony’s is gevestigd in Zoetermeer. ‘Cycloon is sinds najaar 2017 verantwoordelijk voor de bezorging van alle online bestellingen door heel Nederland, zeer duurzaam vervoer dus!’

Groene schepen

Tony’s Chocolonely streeft naar duurzaam transport door de gehele keten dus zo schoon en klimaatneutraal mogelijk. ‘Daarom nemen we deel aan het Goodshipping Program. Dat zorgt ervoor dat bedrijven hun CO2 footprint van zeevracht verlagen door zware stookolie te vervangen door geavanceerde, duurzame scheepsbrandstoffen. Door gebruik te maken van deze “groene” schepen kunnen we onze repen op een duurzame wijze per schip verschepen naar de Verenigde Staten.’

Toekomstige situatie/ambities

‘In 2018 openen we een nieuwe brandstore in de Beurs van Berlage. Voor het vervoer van met name chocoladerepen en merchandise naar deze winkel doen we natuurlijk weer zoveel mogelijk een beroep op Cycloon.  Verder bekijken we of het mogelijk is om de cacao vanuit de plantages in Afrika op een duurzame wijze te vervoeren naar de chocoladefabriek in België. Voor 2018 is ons doel om een CO2-neutrale ‘bean to bar’ keten te hebben.’ Dit is Tony’s alternatief voor “well to wheel” om de CO2 uitstoot van ketenprocessen te bepalen. ‘Onze volgende stap zal zijn om in 2020 klimaatpositief te opereren in de supply chain. Dat betekent dat Tony’s Chocolonely dan meer CO2 uit de atmosfeer zal opnemen dan uitstoten.’

 

FacebookTwitterGoogle+Share