Sprinklr

Sprinklr wil steden vergroenen, mensen weer in contact brengen met de natuur, en de (planten)teeltsector meer bewust maken van haar invloed op een duurzamere leefomgeving. Via haar  website verkoopt Sprinklr duurzaam gekweekte kamerplanten en biologisch gekweekte buitenplanten. Planten worden in sets aan de klanten aangeboden. Als extra service aan de klanten komt iedere gekochte set met een individueel advies via de Sprinklr plantencoach-app. Deze app geeft de klant meer informatie over de gekochte planten inclusief een cursus plantverzorging. Dit betekent onder meer dat de klant een berichtje krijgt wanneer de plant water nodig heeft zodat deze niet onverhoopt uitdroogt.

Suzanne van Straaten startte in 2016 met Sprinklr  via een crowfundingactie. De planten komen allemaal van een biologische kweker of van kwekers die het voortouw nemen in het verduurzamen van de teeltsector. Er wordt alleen samengewerkt met kwekers die deelnemen aan het Benefits of Nature initiatief. Benefits of Nature berekent en verbetert de footprint van bedrijven en hun producten in de internationale land- en tuinbouw. Duurzame kwekers onderscheiden zich door het aanbod van een gevarieerde plantcultuur, het laten circuleren van warmte in de kassen en het gebruik van biologische bestrijdingsmiddelen.

Plant per (Bubble) Post

Ook het vervoer van de planten probeert Sprinklr zo duurzaam mogelijk uit te laten voeren. Vanaf de veiling in Aalsmeer worden de planten 1 x per anderhalve week bezorgd op de locatie van Sprinklr aan de Prinsengracht in Amsterdam. De planten worden hier op voorraad gehouden voordat ze bezorgd worden bij de klanten. Binnen Amsterdam gebeurt dit via Bubble Post. “We hebben bewust gekozen voor Bubble Post met het oog op duurzaamheid”, vertelt logistiek manager Galina Bartelds.  “We zijn erg tevreden over de efficiënte planning van Bubble Post en het korte tijdsframe waarbinnen de bezorgingen plaatsvinden.”

Bubble Post haalt de te bezorgen planten twee keer per week op bij Sprinklr met twee volledig elektrische bussen. Vervolgens leveren ze de planten bij klanten van Sprinklr in Amsterdam af. “We hebben bewust gekozen voor twee wekelijkse bezorgdagen zodat Bubble Post niet dagelijks hoeft langs te komen. Ze nemen ons op in een geplande route in combinatie met pakketten van andere bedrijven. Door slechts twee bezorgdagen af te spreken, kan Bubble Post meer efficiënte routes rijden en dat bespaart weer kilometers.”

Ook in een groot deel van de rest van Nederland worden de planten door Bubble Post afgeleverd. In de steden waar dit niet mogelijk is, maakt Sprinklr gebruik van een andere leverancier die met een voertuig op fossiele brandstof rijdt. “Die leveringen vinden dus niet duurzaam plaats, maar we handhaven ook bij hen bewust twee bezorgdagen per week. Dankzij volle bezorgbussen en minder gereden kilometers kunnen we op die manier toch slimmer en duurzamer bezig zijn.”

Toekomstige situatie/ambities

Sprinklr wil flink verder groeien. “In de toekomst willen we alle vervoer in Nederland volledig duurzaam (elektrisch) laten uitvoeren.”

FacebookTwitterGoogle+Share