Rederij Kees

Rederij KEES, dat is logistiek.

Rederij KEES vervoert goederen voor mkb’ers. Over de Amsterdamse grachten in duurzame elektrische schuiten. En over land in bestelbussen (met koelinstallatie) op groen gas of kleine elektrische vrachtvoertuigen. Schoon en stil. KEES vervoert niet alleen, maar biedt complete stadslogistiek. Van opslag en overslag tot voorraadbeheer en order-picking. Rederij KEES ontzorgt mkb’ers volledig. Alles op maat. Snel, milieuvriendelijk, flexibel en altijd met een glimlach.

Wat doen jullie al aan slimmer en schoner vervoer?

Rederij Kees vaart met 1 elektrische boot vanaf locatie Jan van Galenstraat door de Amsterdamse binnenstad. Daarnaast zetten ze drie LEV’s (kleine elektrische busjes) en twee bestelbussen op groen gas in voor levering in Amsterdam. De e-boot vervangt drie à vier bestelbussen die anders door de binnenstad zouden rijden. “Onze locatie aan de Nieuwe Hemweg in Amsterdam beschikt over een magazijn en wordt gebruikt als cityhub door ruim twintig leveranciers”, vertelt directeur Jan Morren. “Deze leveranciers brengen (deel)leveringen naar ons magazijn. Wij zorgen voor bundeling van de afgeleverde goederen en brengen deze met onze drie LEV’s en twee (groen gas) bestelbussen naar diverse klanten in de binnenstad van Amsterdam. De LEV’s en bestelbussen vervangen ongeveer vier dieselbussen. KEES ontlast de dichtslibbende Amsterdamse binnenstad en vervoert goederen snel en groen van A naar B. Vervoer over water blijft daarbij centraal staan, net als de ontwikkeling en uitbreiding hiervan.”

En wat zijn jullie toekomstplannen op dit gebied?

Morren is erg ambitieus: in 2018 wil hij maar liefst zes nieuwe elektrische boten laten bouwen. “Een dekschuit (pallet shuttle barge) is te groot om de Amsterdamse grachten op te varen. Nu laden we de lading van deze dekschuiten vanaf het IJ aan de rand van Amsterdam over in onze (diesel)bestelbussen of klein e-vrachtverkeer om dit in de binnenstad van Amsterdam te kunnen afleveren. Een dekschuit is qua volume gelijk aan zes elektrische schuiten dus willen we die laten bouwen zodat we de lading daarop kunnen overladen en afleveren. Zo kunnen we buitenstedelijk vervoer over water schoon laten aansluiten op binnenstedelijk vervoer. Dat bespaart weer heel wat dieselkilometers.” Morren zoekt nog nieuwe klanten voor deze dienst maar heeft er alle vertrouwen in dat dit de toekomst van schoon vervoer is. “We willen de markt van elektrisch vervoer over water pakken en marktleider hierin worden in Amsterdam.”

Binding met Amsterdam

Rederij KEES is opgericht in augustus 2013 als sociale firma: hun commerciële doelstelling gaat gepaard met een maatschappelijke opdracht. Morren: “samen met De Regenboog Groep creëren we werkplekken voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, geven ze een duwtje in de rug en laten ze groeien. Ons personeelsbestand van dertig medewerkers is dan ook een mix van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en logistieke professionals.”

 

FacebookTwitterGoogle+Share