Jumbo

In veertig jaar tijd is Jumbo uitgegroeid tot de tweede supermarktketen van Nederland. Inmiddels beschikt Jumbo over meer dan 580 winkels (waarvan 14 in Amsterdam) en 350 afhaalpunten (pick up points) voor online bestelde boodschappen. Begin 2016 begon Jumbo ook met het thuisbezorgen van boodschappen. Dit kan nog niet overal in Nederland maar het verzorgingsgebied breidt zich snel uit.

De duurzaamheidsthema’s van Jumbo

Jumbo heeft duurzaamheid hoog in het vaandel staan. Het bedrijf geeft hier langs de volgende zes thema’s invulling aan:

  • Gezonder eten en leven
  • Producten die geproduceerd zijn met respect voor mens, dier en milieu
  • Verminderen milieu-impact (zo min mogelijk voedsel weggooien)
  • Zo min mogelijk energie en materiaal gebruiken bij alles wat we doen
  • Goed werkgeverschap
  • Ondernemen midden in de samenleving

Minderen

Jumbo wil zuinig zijn op de wereld om haar heen. Om de milieu-impact te verminderen stelde Jumbo een klimaatplan op met doelstellingen voor CO2 reductie, energie-efficiency en duurzame energie. Voor transporten werkt Jumbo aan een hogere gemiddelde beladingsgraad, minder ‘lege’ kilometers, en minder verbruik per gereden kilometer en per getransporteerde rolcontainer. Daarnaast spant Jumbo zich nadrukkelijk in om zo min mogelijk eetbaar voedsel weg te gooien en stimuleert leveranciers en klanten dat ook niet te doen. Zo worden onverkoopbare producten zo hoogwaardig mogelijk verwerkt. Als dat niet mogelijk is, geeft Jumbo ze weg. Samenwerking met de Voedselbank leidt tot minder afval bij de winkels en dus ook tot minder transportbewegingen om dit afval af te voeren. Ook helpt Jumbo haar klanten om minder voedsel te verspillen met bijvoorbeeld een bewaarwijzer voor groente en fruit.

Schonere transportvloot

Joost Pastoor, Hoofd Transport Services Supply Chain Planning: ”In het Jumbo Klimaatplan hebben we doelstellingen geformuleerd voor een schonere transportvloot. In 2016 voegden we daarom onder meer Euro 6 vrachtwagens toe aan onze vloot. Deze voldoen aan de aangescherpte grenswaarden voor luchtvervuilende emissies en stoten minder schadelijke stoffen uit. Komende jaren zal het aandeel Euro 6 vrachtwagens in onze transportvloot verder groeien.”

In 2016 daalde de CO2-footprint van Jumbo met 3 procent ten opzichte van 2015. Deze daling is het resultaat van verschillende energiebesparende maatregelen in de winkels en de distributiecentra, de verdere optimalisatie van het distributienetwerk en het vervangen van koelinstallaties door nieuwe apparatuur.

Kilometers besparen door nog meer goederen te combineren

Joost Pastoor: “Tot voor kort kregen de veertien Jumbo supermarkten in Amsterdam hun gewone kruidenierswaren en hun vers- en diepvriesproducten met twee aparte auto’s aangeleverd. Onlangs zijn we begonnen om die twee leveringen zoveel mogelijk te combineren. Dit leidt tot minder stops bij de winkels en minder kilometers in de stad. Wij hebben becijferd dat wij door het combineren van deze twee stromen alleen al in Amsterdam bijna 11.000 km besparen in drie jaar. Landelijk is dit nog vele malen meer.”

FacebookTwitterGoogle+Share