Fruitful Office

Fruitful Office is de nummer 1 leverancier van fruit aan kantoren in Nederland. Het bedrijf is opgericht in 2010 en maakte de laatste jaren een onstuimige groei door. Dagelijks bezorgen zij vers fruit in rieten manden bij meer dan 2500 bedrijven in de grote steden.

MVO

Op maatschappelijk gebied is Fruitful Office erg betrokken. “‘Goed doen’ zit in het DNA van Fruitful Office, het versterkt ons verdienmodel en verhoogt ons werkgeluk” vertelt medewerker Michelle Ros. Ze zetten zich op verschillende manieren in voor een duurzame en eerlijke maatschappij:

  • Het geleverde fruit is vers, lokaal en seizoensgebonden. Er wordt geen fruit geleverd dat met het vliegtuig wordt vervoerd, het fruit komt voornamelijk van lokale leveranciers in Nederland en West-Europa.
  • De rieten manden worden hergebruikt en alle overige verpakkingen zijn biologisch afbreekbaar of worden gerecycled.
  • Fruitful Office investeert bewust in de gezondheid en het geluk van medewerkers én klanten. Jongeren met een chronische ziekte of beperking en 50-plussers met een uitkering krijgen bij Fruitful Office een kans op werk.
  • Karton en papier wordt op de hub in Amsterdam gesorteerd en wekelijks opgehaald door Suez.
  • Overgebleven fruit schenken ze aan lokale Voedselbanken om voedselverspilling te minimaliseren.
  • Voor elke fruitmand die de klanten afnemen wordt een fruitboom in Malawi geplant.

Amsterdamse Hub

Telers bezorgen hun fruit rechtstreeks aan de hub van Fruitful Office in Amsterdam. Regelmatig vinden de leveringen ’s nachts plaats. In de hub controleren medewerkers het fruit op kwaliteit en verdelen het over de te bezorgen manden. Vanaf de hub in Amsterdam wordt het fruit vervolgens bezorgd bij klanten. Naast de hub in Amsterdam heeft Fruitful Office vestigingen in Breda en Maastricht.

Slim plannen scheelt kilometers

In het verleden plande Fruitful Office de routes voor de bezorging handmatig. “In combinatie met de eisen van vaste levertijden van klanten leidde dit regelmatig tot een niet optimale planning met onnodig gereden kilometers tot gevolg. Sinds 2 jaar gebruiken we het track & trace- en planningssysteem GPS Buddy die de meest optimale route binnen een vooraf opgegeven zone (gebaseerd op postcode) bepaald. Afhankelijk van het aantal bestellingen op een dag worden de routes aangepast om optimaal met zo weinig mogelijk kilometers te rijden. Ik schat dat we door het gebruik van de Ecoroutes ten opzichte van handmatig plannen (waarbij we alle wensen van de klanten meenamen) zo’n 150 tot 200% aan kilometers besparen.”

Net als flexibele levertijden

Wat ook helpt, is dat Fruitful Office de vaste levertijden aan klanten (waar mogelijk) heeft losgelaten.  “We leveren tussen 06.00 en 14.00 en door het volgen van Ecoroutes variëren onze levertijden per dag. Dit leidde in het begin nog weleens tot vragen van klanten, zij waren immers vaste levertijden gewend. Maar door ons duurzame karakter te benadrukken en de reden voor het loslaten van vaste levertijden uit te leggen, zijn de meeste klanten er inmiddels aan gewend en zijn ze hier tevreden mee.”

Ambities

“We willen de komende drie jaar twee keer zo groot worden en binnen enkele jaren de grootste kantoorfruitleverancier in de Benelux zijn. Zodra het technisch mogelijk is (mogelijk al in 2019) overwegen we om onze op diesel rijdende bezorgbussen te vervangen door volledig elektrische Mercedes Sprinters.”

FacebookTwitterGoogle+Share