Cycloon

Cycloon is een post- en fietskoeriersbedrijf met 21 postvestigingen en 7 fietskoeriersvestigingen door heel Nederland. Eind 2016 werkten er ruim 730 mensen bij Cycloon. Naast duurzaam is Cycloon ook op het sociale vlak erg actief en heeft meer dan 250 medewerkers met een afstand tot een arbeidsmarkt in dienst.

Op initiatief van Cycloon bundelt fietskoerierend Nederland de krachten en in 2016 ziet Fietskoeriers.nl het levenslicht. 20 fietskoeriersbedrijven werken samen aan same day delivery in 23 steden. In de stad per fiets, tussen de steden met groene auto’s.

Wat doen jullie al aan slimmer en schoner vervoer?

Een van de 7 steden met een fietskoeriersvestiging is Amsterdam: 30 parttime fietskoeriers, wat gelijk staat aan 8 fulltime fietskoeriers, halen en bezorgen namens Cycloon post en pakketjes bij diverse klanten in Amsterdam. Klanten zijn onder meer webshops, apotheken, advocaten en zakelijke klanten zoals Tony Chocolonely.

Na het ophalen van post en pakketten zorgt Cycloon dat deze gesorteerd en gefrankeerd worden. Afhankelijk van de dekking van het Cycloon netwerk bezorgt Cycloon vervolgens de post en pakketten zelf. Als het bezorgadres buiten het verzorgingsgebied van Cycloon ligt,  bezorgt een partner binnen het Fietskoeriers.nl netwerk of Post NL de post.

Cycloon biedt in Amsterdam ook een postbusservice aan. Dit houdt in dat Cycloon de inhoud van postbussen van verschillende bedrijven leegt en deze bij de bedrijven aflevert.

“De inzet van fietskoeriers maakt ophaal- en bezorgadressen in Amsterdam makkelijker bereikbaar dan met bestelbussen’ vertelt Willem Boverhof die verantwoordelijk is voor Cycloon’s marketing en communicatie.  “De bezorging door fietskoeriers is uiteraard zeer schoon ten opzichte van bezorging met dieselbussen. Daarnaast zorgen fietskoeriers ervoor dat er minder irritatie is bij bewoners en bezoekers doordat er minder bestelbussen rondrijden die opstoppingen in de binnenstad veroorzaken.”

De fietskoeriers fietsen gemiddeld 65 kilometer per dag door de binnenstad en maken gebruik van normale fietsen en van trikes (voor grotere pakketten). “Daarmee vervangen onze fietskoeriers op jaarbasis 6 tot 8 dieselbussen die anders in Amsterdam rond zouden rijden.”

Toekomstambities

Cycloon heeft grote ambities: “Op termijn willen we in iedere stad met meer dan 75.000 inwoners onze fietskoeriers inzetten als alternatief voor “standaard” bezorgdiensten met dieselbussen. First mile (ophalen post en pakketten) en last mile (bezorging) moet gewoon per fiets gebeuren. Onze ambitie voor Amsterdam is een verdrievoudiging van de huidige activiteiten voor eind 2018. Dit zou betekenen dat er dan 100 parttime fietskoeriers, wat gelijk staat aan 24 FTE, actief zijn.”

Op het moment maakt Cycloon gebruikt van 1 hub aan de Nieuwpoortkade. Vanaf eind 2018/begin 2019 wil Cycloon uitbreiden naar drie strategisch gelegen hubs in Amsterdam. Afhankelijk van de te bezoeken adressen zullen de fietskoeriers vanaf een van de drie hubs de bezorging in de binnenstad verzorgen. “Het gebruikmaken van drie hubs kan leiden tot een fijnmaziger netwerk van bezorgwijken en efficiëntere planning van de routes. “Dat scheelt fietskilometers en betekent dat we meer klanten binnen dezelfde tijdspanne kunnen bedienen.”

FacebookTwitterGoogle+Share