Bidfood

Bidfood, het vroegere Deli XL, is een van de toonaangevende foodgroothandels in Nederland. Ooit begonnen als leverancier van melk, bloem en gelatine aan zorginstellingen, is het bedrijf uitgegroeid tot een nationale speler van formaat met 16 vestigingen in Nederland van waaruit zo’n 25.000 klanten bediend worden. Dat wordt gedaan met een wagenpark van zo’n 350 voertuigen. In de regio Amsterdam beschikt Bidfood over twee vestigingen: een in Hoofddorp en een in Amsterdam (op het Foodcenter) .

Nature isn’t free anymore

Duurzaamheid staat hoog in het vaandel bij Bidfood. Het uiteindelijke doel van Bidfood is CO2-neutraal te worden. In 2016 startte Bidfood met het vervolg van het duurzaamheidsbeleid. “Dat betekent dat we investeren in Het Nieuwe Rijden, in innovatieve projecten, in het verbeteren van de planning en monitoring, in het verduurzamen van het wagenpark, in het duurzamer gebruik van de panden en in het optimaliseren van de keten”, vertelt vestigingsdirecteur Hessel de Keijzer. “Binnen ons nieuwe duurzaamheidsbeleid past ook dat we onderzoeken hoe we voedselverspilling binnen en buiten het bedrijf verder kunnen terugdringen.”

Concrete stappen om CO2-uitstoot in de stad te reduceren

In de regio Amsterdam zette Bidfood de laatste jaren al een aantal stappen naar een aanzienlijke reductie van de CO2-uitstoot. “Onze Amsterdamse vestiging nam in 2014 de eerste elektrische vrachtauto in gebruik. Deze auto, die alleen maar in de binnenstad rijdt, verving de vrachtauto die op diesel reed.” Omdat deze auto ook met groene stroom wordt opgeladen, is er met recht sprake van een emissieloze vervanging. Voor 2018 zijn er nog drie elektrische vrachtwagens besteld ter vervanging van drie auto’s die nu op diesel in de stad rijden.

Van koolstof naar waterstof

Daarnaast kijkt Bidfood ook of zij in de toekomst misschien voertuigen moeten aanschaffen die op waterstof rijden. “Voorwaarde is dan wel dat deze waterstof wordt opgewekt m.b.v. groen stroom. Er zijn ontwikkelingen in de regio gaande waardoor dit wel eens heel snel dichterbij zou kunnen komen.”

Optimaliseren routes

Ook qua planning is Bidfood voortdurend bezig om te kijken of ze de huidige routes nog verder kunnen optimaliseren. :Het komt nog regelmatig voor dat onze wagen op twee verschillende tijdstippen in dezelfde straat moet lossen. Dat betekent onnodig extra heen en weer rijden. Als we hierover met onze klanten in gesprek gaan, blijkt heel vaak dat zij best bereid zijn om wat water bij de wijn te doen als ze merken dat de leefbaarheid in hun straat verbetert door minder vervoersbewegingen.”

Last mile

Verder werkt Bidfood samen met Bubble Post, een bedrijf dat met elektrische voertuigen, cargo fietsen en koelwagens op aardgas de last mile binnen de stad aflegt. “Wij leveren voor een afgepast gebied in de binnenstad de goederen af op de hub van Bubble Post. Die ligt zo’n 3 à 4 kilometer van ons depot vandaan. Bubble Post zorgt daarna voor de fijnmazige ‘schone’ aflevering bij de klant.”

De eigen medewerkers

Naast het slimmer en schoner bevoorraden van haar klanten in Amsterdam kijkt Bidfood ook hoe zij het vervoer van haar eigen medewerkers kan verduurzamen. Ook op dat gebied zijn al stappen gezet. “Twee accountmanagers die in de binnenstad werken, hebben nu een elektrische scooter waarmee zij hun klanten kunnen bezoeken. Naast het feit dat dit heel veel CO2-uitstoot scheelt, kunnen de accountmanagers ook nog eens veel efficiënter en sneller werken omdat ze veel minder tijd kwijt zijn met reizen en het zoeken van een parkeerplaats.”

Bidfood is daarmee een bedrijf wat niet alleen duurzaamheid predikt maar ook nadrukkelijk in de praktijk laat zien dat e.e.a. ook echt werkt en heel goed is in te passen in de eigen bedrijfsvoering.

FacebookTwitterGoogle+Share