Richard Leveling, manager Projects & Innovations Delivery bij Albert Heijn, vertelt aan Natuur&Milieu:

“Ontheffing voor B-rijbewijs biedt kansen voor elektrisch rijden”

“Steeds meer klanten laten hun boodschappen thuisbezorgen. Wij willen dit graag doen met een zo klein mogelijke impact op het milieu. Ook voor onze omgeving is het milieu een belangrijk thema. Daarom nemen we deel aan de Green Deal Zero Emission Stadslogistiek met als ambitie emissievrije stadsdistributie in 2025. Dit betekent dat onze bussen in 2025 in de binnensteden emmissievrij zijn.”

Vastgoed gekozen op laadmogelijkheid

“In maart 2017 besloten we om in Amsterdam te starten met elektrisch rijden. We zijn heel pragmatisch begonnen. Zo was de mogelijkheid om elektrische wagens op te laden een voorwaarde toen we onze nieuwe overslaglocatie in Amsterdam zochten. We wilden met krachtstroom een flink aantal wagens tegelijk kunnen laden. We hebben hierbij advies ingewonnen, en afgelopen december hebben we een tender uitgeschreven voor de laadinfrastructuur bij ons pand. Mijn tip: een tender doen is slim, want er zijn veel prijsverschil tussen aanbieders.”

Grote accucapaciteit

“Op basis van de gemiddelde afstand die een bezorger per dag aflegt, zo’n 80 kilometer, hebben we een plan gemaakt voor het opladen en rijden. Tussentijds laden doet de efficiency van de planning van bezorgingen teniet. We wisten dus dat de auto’s vooral ’s nachts moesten opladen en dat ze daarom een grote accucapaciteit moesten hebben. Ze hebben een batterij van 58 kWh. ’s Middags is er korte tijd voor bijladen als dat nodig is.”

Zelf diesels ombouwen

“We wilden niet wachten op producenten van elektrische bestelwagens, dus zijn we zelf begonnen met auto’s ombouwen. Diesel eruit, elektrische motor erin. Dat doen we in samenwerking met de Duitse producent Orten Electric. We doen pilots met bestelwagens waarin je met een B-rijbewijs mag rijden, dus tot 3,5 ton inclusief belading.”

Ontheffingen voor het B-rijbewijs

“Een accupakket weegt al 750 kilo en we willen geen concessies doen aan het laadvermogen van de wagen, dus willen we graag ontheffingen voor het B-rijbewijs tot 4,25 ton. Dat gaat mogelijk in november gebeuren, en dat hoop ik echt, anders kunnen we niet opschalen. Bezorgers met een C-rijbewijs zijn lastig te vinden en anders moet je mensen gaan omscholen. Er zijn producenten die nu met pilotwagens van 7,5 ton komen. Ook daar heb je een C-rijbewijs voor nodig. ”

Snel optrekken

“Boodschappen bezorgen betekent veel stops maken, en elektrische wagens zijn daar perfect voor. Ze rijden ook heel lekker. De ervaring leert wel dat die wagens waanzinnig snel optrekken, en je wilt niet dat een bezorger met een noodgang langs de Amsterdamse grachten scheurt. Daarom zijn we bezig om het vermogen terug te schroeven. Dat is een stuk veiliger.”