Hoe groot is de CO2 component in een transportopdracht?

schermafbeelding-2018-05-07-om-09-02-55Een nieuwe analysetool moet verladers en vervoerders inzicht geven in de CO2 uitstoot van een uitgevoerde transportopdracht. “Iedereen beschikt wel over data, maar kun je er ook wat mee?”
Mischa van den Berg (44) is warm pleitbezorger van een nieuw tool genaamd Lean Analytix. Hij is manager customer service en operational freight van Refreco in Maarheeze. Connekt brengt het hulpmiddel op de markt binnen het kader van het Lean & Green programma; ook niet deelnemers mogen er mee aan de slag. Daar doen ze verstandig aan volgens Connekt. Het is verbazingwekkend hoe weinig verladers en vervoerders na afloop van de vervoersprestatie kijken wat het transport heeft gekost (opgebracht) en tegen welke CO2 uitstoot. Lean Analytix geeft op basis van een beperkt aantal basisgegevens daar wel een goed beeld van, zo hebben inmiddels tachtig bedrijven in de testfase ervaren. Dat geldt voor zowel verladers als vervoerders. De crux zit in het simpelweg koppelen van ladinggegevens, vertrek- en aankomstadres (postcode) en brandstofverbruik. Dat kan voor Europees wegvervoer, maar ook intermodaal vervoer inmiddels en zelfs wereldwijde transporten. Maar ook voor de warehouse-activiteiten. Lees het hele artikel op Logistiek.nl
FacebookTwitterGoogle+Share