Eerste stadsdistributiehub in Amsterdam van start

deudekom-magazijnenDe eerste stadsdistributiehub buiten de binnenstad van Amsterdam is operationeel. De hub is gevestigd in het distributiecentrum van transportbedrijf Van Deudekom in Duivendrecht. Vanuit deze locatie worden vestigingen van de Universiteit van Amsterdam en de Hogeschool van Amsterdam bevoorraad door PostNL.
De hub in Duivendrecht is opgezet om de verkeersoverlast in de binnenstad van Amsterdam en vooral de uitstoot van CO2 en fijnstof beperken. De Universiteit en Hogeschool van Amsterdam hebben vorig jaar met een aantal belangrijke leveranciers afspraken gemaakt om goederen te bundelen waardoor de bevoorrading van de 80 locaties van deze onderwijslocaties in de binnenstad duurzamer wordt.

Vrachtwagen rijden zeventig keer de wereld om

Dagelijks rijden namelijk tientallen bestelbussen en vrachtwagens af en aan naar deze locaties om pakketten en dozen af te leveren.”Al deze vrachtwagens reden samen zeventig keer de wereld rond”, aldus Susanne Balm, projectleider duurzame stadslogistiek aan de Hogeschool van Amsterdam. Niet praktisch maar vooral niet duurzaam. De oplossing leek simpel. Maak een overslagpunt (hub) buiten de stad waar al deze pakketjes verzameld worden en breng ze dan in één keer naar de juiste locatie.

Deudekom dc ingericht als hub

De website van regionale omroep NH Nieuws meldt dat het pas na heel veel praten en overleggen het eindelijk gelukt is om bij alle betrokkenen de neuzen dezelfde kant op te krijgen bij de totstandkoming van de stadsdistributiehub. Het distributiecentrum van verhuisbedrijf en stadsdistributiespecialist Van Deudekom in Duivendrecht is inmiddels ingericht als hub. PostNL gaat met elektrische bakfietsen en vrachtwagens de pakjes in de stad bezorgen. Met de hub is de distributieketen verlengd, er zijn meer partijen bij betrokken, maar de keerzijde is dat de klant vaak geen cent meer wil betalen.

Canon rijdt met papier naar Duivendrecht

Geld blijkt het grootste probleem bij het opzetten van een hub maar de wil om het ‘beter’ te doen heeft voorlopig gewonnen. Canon, de leverancier van printerpapier, krijgt nog steeds de bestelling, maar stuurt nu een grote vrachtwagen vol papier vanuit Zweden rechtstreeks naar Duivendrecht in plaats van Venlo, waar Canon gevestigd is. Daar wordt het opgeslagen en samen met het toiletpapier en handdoeken naar het juiste adres gebracht.

Eén hub is niet voldoende

De grootste acht leveranciers van de Universiteit en Hogeschool van Amsterdam doen nu mee en het is de bedoeling dat langzaam maar zeker alle achtduizend leveranciers aanhaken. Bij aanbestedingen wordt dat als eis meegenomen. Daarnaast hoopt men dat ook andere instellingen en bedrijven in de Amsterdamse binnenstad hun spullen via de logistieke hub laten leveren. In dat geval is één hub in Duivendrecht niet voldoende.

Elektrische vervoersopties liggen niet voor het oprapen

In een blog op logistiek.nl eerder dit jaar liet Balm al weten dat het aantrekken van leveranciers een uitdaging blijft, omdat iedereen zijn eigen processen al heeft ingericht. “Maar het gaat om het totaalplaatje en de gezamenlijke efficiency en de bijbehorende verdeelsleutel qua kosten en opbrengsten inzichtelijk krijgen. Dat heeft tijd nodig. Daarnaast ligt het aantal elektrische vervoersopties niet voor het oprapen,” verklaart Balm de complexiteit. Bron: Logistiek.nl
FacebookTwitterGoogle+Share