Elektrische vrachtwagens

Elektrische trekkers en bakwagens

Waarom?

Een elektrische vrachtwagen stoot geen CO2 en fijnstof uit, is geluidsarm en verbruikt geen energie bij stilstand. Dit draagt allemaal bij aan de leefbaarheid van de stad. De stad waarvan nu al bekend is dat deze in 2025 emissievrij bevoorraad moet worden. Daarnaast is de ervaring van de chauffeurs, dat elektrisch rijden een stuk minder vermoeiend is dan met een dieselwagen. Tot slot wordt het door het publiek zeer gewaardeerd, voor het imago is elektrisch rijden nu (nog) een positief onderscheidend vermogen. Iets waar opdrachtgevers voor vervoer ook steeds meer bereid zijn om voor te betalen, zoals bv Heineken en Ikea.

Wat?

Elektrische bakwagens of trekkers zijn nu nog niet bij de OEM-ers te koop. Wel zijn ze al enkele jaren ‘omgebouwd’ te koop. Enkele Nederlandse bedrijven zijn daarin actief:

De komende jaren komen er de nodige ‘grote merken’ met een elektrische (of waterstof) voertuig op de markt. Groot voordeel daarbij is dat naast de degelijke techniek (dat bovenstaande partijen ook leveren) onderhoud en garantie goed geregeld zullen zijn. Het volgende zit er aan te komen:

  • Daf (ism VDL): elektrische en Hybdrid CF, eerste modellen worden met Nederlandse klanten in 2018 – 2019 getest. Start verkoop 2020 (?).
  • Daimler:            de voorserie van de Fuso E-Canter rijdt al rond, ook in Nederland. Waarschijnlijk (eind) 2010 te bestellen. In 2021 komt naar verwachting de elektrische Actros op de markt.
  • Hyundai: komt in 2019 met een waterstoftruck, de eerste 1.000 (!) zijn al besteld door het Zwitserse H2 Energy.
  • MAN:                  in Oostenrijk zijn deze maand de eerste exemplaren van de MAN eTruck de weg opgegaan, vanaf 2020 in Nederland te bestellen. Dan komen ook de prototypes van de CiTe op de weg.
  • Renault:              er komt een elektrische D-serie, maar wanneer is nog de vraag.
  • Scania:                de hybrid is nu te koop, de plug-in hybrid volgt in 2019.
  • Volvo:                 in 2019 start verkoop elektrische FE .

Hoe?

Houd bij de aanschaf van een elektrische vrachtwagen rekening met het volgende:

  • De aanschafprijs van een elektrische vrachtwagen is (flink) hoger dan die van een diesel exemplaar. Laat een goede TCO-berekening uitvoeren en maak gebruik van fiscale en subsidiemogelijkheden. Over de gehele looptijd kan elektrisch rijden toch gunstig uitpakken.
  • In Amsterdam zijn er bepaalde privileges als je elektrisch rijdt (bv laden en lossen buiten venstertijden), daar is een aparte ontheffing voor: e-RVV.
  • Stel vast aan welke randvoorwaarden (rijcycli, laadvermogen, bedrijfstijd en actieradius) de wagen moet voldoen. Wellicht kan je af met een kleiner type batterij.
  • Zorg voor een goede infrastructuur met energievoorziening op eigen terrein om de wagens te kunnen opladen.
  • Pas de planning en/of eventueel de route aan voor het transport met een elektrische vrachtwagen. Kijk of het laden en lossen te combineren is met het opladen van de wagen.
  • Train de chauffeur in het rijden met een elektrische vrachtwagen, de rechtervoet bepaalt in sterke mate hoe lang op 1 acculading gereden kan worden.
FacebookTwitterGoogle+Share