Elektrisch vervoer: elektrische bestelbussen

Een elektrische bestelbus stoot geen CO2 en fijnstof uit, is geluidsarm en verbruikt geen energie bij stilstand. Dit draagt allemaal bij aan de leefbaarheid van de stad. De stad waarvan nu al bekend is dat deze in 2025 emissievrij bevoorraad moet worden. Daarnaast ervaren chauffeurs elektrisch rijden als veel minder vermoeiend dan rijden met een dieselwagen. Tot slot wordt het door het publiek zeer gewaardeerd: voor het imago is elektrisch rijden nu (nog) een positief onderscheidend vermogen. En opdrachtgevers zijn ook steeds meer bereid om hier extra voor te betalen.

 

Wat is er voor keuze?

De keuze aan elektrische bestelbussen is nog redelijk beperkt, vooral in het (middel)grote segment. De verwachting is dat in 2019 alle grote merken wel een elektrische variant van hun bestelauto in de showroom hebben staan.

  • MAN:                  de eTGE komt eind 2018 op de markt.
  • Mercedes:          vanaf nu is de eVito te bestellen, wil je een maatje groter dan moet je wachten tot 2019 voor de eSprinter.
  • Renault:              naast de Kangoo Z.E. is ook de grotere Master Z.E. vanaf nu te koop.
  • SAIC:                   de Maxus EV80 is reeds op de markt en is te leasen (inc laadinfra) via Leaseplan.
  • Streetscooter:    na de kleinere Work (L) is nu de Work XL (op basis van Ford Transit) te koop, of te lease via Alphabet.
  • Volkswagen:      naast de elektrische Cargobike staan de e-Caddy en e-Transporter voor (eind) 2019 op de rol. De grotere e-Crafter lijkt nu al (bijna) op markt.

Hier vind je de Top 10 van elektrische bestelbussen die in 2017 verkocht zijn, vooral uit het kleinere segment.

Hoe stap je over?

Houd bij de aanschaf van een elektrische bestelbus rekening met het volgende:

  • De aanschafprijs van een elektrische bestelbus is nu nog (flink) hoger dan die van een dieselbus, maar Gemeente Amsterdam dicht dat financiële gat (deels) door tot wel €10.500 aanschafsubsidie te geven. Daarnaast zijn er fiscale voordelen waar je gebruik van kunt maken.
  • In Amsterdam zijn er bepaalde privileges als je elektrisch rijdt (bv laden en lossen buiten venstertijden), daar is een aparte ontheffing voor te krijgen: e-RVV.
  • Stel vast aan welke randvoorwaarden (rijcycli, laadvermogen, bedrijfstijd en actieradius) de wagen moet voldoen. Wellicht kan je toe met een kleiner type bestelbus.
  • Zorg voor een goede infrastructuur met energievoorziening op eigen terrein om de wagens te kunnen opladen. Voor onderweg zijn er duizenden openbare laadpunten in (de omgeving van) Amsterdam.
  • Pas de planning en/of eventueel de route aan voor het transport met een elektrische vracht- of bestelwagen. Kijk of het laden en lossen te combineren is met het opladen van de wagen.
  • Train de chauffeur in het rijden met een elektrische bestelwagen, de rechtervoet bepaalt in sterke mate hoe lang op 1 acculading gereden kan worden.
  • Een elektrische bestelbus is vanwege het accupakket zwaarder dan een dieselbus en komt al snel boven de 3.500 kg-grens van een B-rijbewijs. Daarom is voor elektrische bestelbussen een ontheffing aan te vragen zodat tot een gewicht van 4.250 kg op een B-rijbewijs gereden mag worden. De regeling en voorwaarden worden eind 2018 bekend.
FacebookTwitterGoogle+Share