Bouwverkeer en bevoorrading Zuidas kan handiger

schermafbeelding-2018-06-28-om-10-39-08Vrachtwagens vormen een flink aandeel van het verkeer in Zuidas. Kan dat niet slimmer? Die vraag stond centraal tijdens een bijeenkomst in Circl tijdens het festival WeMakeTheCity, met een eye-opener uit 1600: watertransport.

RAI: tunnelvisie

Paul Riemens, sinds twee jaar CEO van RAI, was een van de sprekers tijdens deze deelbijeenkomst over verduurzaming van de logistieke infrastructuur; ‘Als ik ‘s ochtends op mijn werk kom terwijl er net een beurs wordt opgebouwd, dan schaam ik me kapot. Het is een bijenkorf van vrachtwagens, het stoot allemaal CO2 uit en niemand lijkt overzicht te hebben. Dat laatste is overigens niet zo, want als we het echt allemaal zouden laten gebeuren, dan werd het helemaal een chaos. Maar desondanks is de situatie ook nu al onhoudbaar. Met name voor de mensen die wonen in de buurt van RAI.’

Riemens pleit voor overslagplaatsen (‘hubs’) buiten de stad waar vrachtwagens hun lading kunnen achterlaten. Vandaar kunnen volgeladen (elektrische) vrachtwagens – voor wat betreft RAI – naar een losplek langs de A10 rijden, die met een tunnel is verbonden met RAI. Zo hoeft geen enkele vrachtwagen meer naar RAI te rijden. Dat betekent minder fileleed rondom de RAI, minder uitstoot in de stad en minder geluidsoverlast. Het is een mooie oplossing, maar geen eenvoudige, beseft Riemens zich. Zoiets kost geld. Eerder al pleitte Riemens mede daarom voor publiek-private samenwerking. ‘Daarnaast zullen we leveranciers er bewust van moeten maken dat andere oplossingen echt noodzakelijk zijn. Want nu nog wil elke leverancier met zijn eigen vracht aanmeren aan RAI. Dat kan gewoon niet meer.’

Eeuwenoude waterverbindingen

‘Slechte’ gewoonten bleken, naast financiën, ook het centrale thema tijdens een van de deelsessies over logistiek over water. Treffend was de opmerking van Bart Verweijen van het bedrijf ZOEV City (Zorgeloze Oplossing Elektrisch Vervoer). ‘Vierhonderd jaar geleden legden we de grachtengordel aan, omdat we beseften dat we onze spullen over water konden transporteren. Nu lijken we dat helemaal vergeten.’

Alle bouwactiviteiten in Zuidas leiden tot veel vrachtverkeer. En ondertussen liggen er eeuwenoude waterverbindingen vanaf het Amsterdamse havengebied, zoals de Ringvaart van de Haarlemmermeerpolder en de Kostverlorenvaart/De Schinkel. Dankzij toevoeging van het gebied Verdi aan Zuidas kunnen vrachtschepen heel dichtbij komen, namelijk in de Nieuwe Meer. ZOEV City vaart met drijvende ‘stadHUBs’ met een laadruimte van 80 ton. ‘Maar je kunt ook varen met bakken van 400 ton’, zei Verweijen. Dat zijn al gauw acht forse vrachtwagens. ‘En eenmaal gelost, nemen ze afval mee terug. Ze kunnen in de nacht varen, zodat niemand er last van heeft. Ligt die schuit er, dan beperk je de ‘last mile’ richting bouwplaats tot niet meer dan een paar honderd meter. Dan kunnen kleine elektrische vrachtwagens het overnemen.’

Watertransport in aanbestedingen

Enkele aanwezigen stelden dat de gemeente het voortouw moet nemen. Die moet de pleziervaart niet altijd voorrang geven en zorgen dat er meer ligplaatsen komen voor de goederenschuiten. Daarnaast moet ze in aanbestedingen als criterium opnemen dat vervoer van bouwmaterialen zoveel mogelijk over water plaatsvindt. Want hoewel aannemers volgens Verweijen wel willen, zijn het ook gewoontedieren: hun spullen komen nu eenmaal per vrachtwagen. Over de vraag of transport tot extra kosten leidt, verschilden de meningen. Sommigen stelden dat een overslagplaats ergens op het water in de buurt van Zuidas de kosten opdrijft. Anderen stelden dat transport juist goedkoper wordt, vanwege de grotere volumes en voorspelbaarheid dan over de weg.
Bron: lees het hele artikel op Zuidas.nl
FacebookTwitterGoogle+Share